Artykuły

Poznaję świat zmysłów – zajęcia otwarte dla rodziców

 

Uczymy się przez zmysły i bez nich nie moglibyśmy się rozwijać. Zabawy angażujące wszystkie zmysły rozwijają u naszych uczniów wyobraźnię, ciekawość, dają wiele radości. Pomagają tworzyć w umyśle prawdziwy obraz rzeczywistości.

Niedawno obchodziliśmy Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Na znak integracji z tymi osobami i ich rodzinami 12 kwietnia odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców na padoku przy pobliskiej stajni. Podczas zajęć nauczyciele Kornelówki zaprezentowali kilka metod, które wykorzystują w pracy z uczniami.

Kolorowe, niepasujące do siebie skarpetki mieli wszyscy uczniowie, rodzice i nauczyciele. Nawet klacz Bambi była przygotowana na spotkanie z tym, że ona miała cztery skarpetki, oczywiście każda w innym kolorze. Zakładając takie skarpetki pokazaliśmy, że pamiętamy i solidaryzujemy się z osobami z zespołem Downa.

Spotkanie na powietrzu miało charakter warsztatowy, na którym zaprezentowano, między innymi zajęcia z zumby, Mówika, hipoterapii i integracji sensorycznej.

Zabawę przy dźwiękach muzyki rozpoczęła pani Monika - instruktorka zumby. Uczniowie wspólnie z nauczycielami i rodzicami mieli okazję pogimnastykować się, gdyż taniec i zabawy ruchowe sprzyjają wszelkiej sprawności ruchowej, rozwijają refleks, koordynację ruchową i spostrzegawczość.

Pani Agnieszka – instruktorka hipoterapii zaprezentowała zestaw ćwiczeń, jakie uczeń wykonuje na koniu podczas jazdy stępem. Koordynacja wzrokowo –ruchowa, utrzymanie równowagi, wykonanie „młynka” to tylko namiastka tego z czym uczestnicy muszą się zmierzyć na grzbiecie przyjaznej klaczy Bambi. Jej miękka, ciepła sierść, krągły brzuch i zad dawały przyjemne wrażenia dotykowe, które wywoływały uśmiech na twarzach, zarówno tych małych, jak i dużych podopiecznych.

Tor przeszkód o różnym stopniu trudności rozbudowany elementami zadań z zakresu integracji sensorycznej był kolejną niespodzianką, którą przygotowały: pani Wioleta i pani Ania. Były to m. in. wejście po drabince na balot słomy, rzut woreczkami do celu, zjazd ze zjeżdżalni, przypinanie klamerek, przejście pod i nad drążkiem. Uczniowie, pokonując trasę musieli wykazać się zwinnością i odwagą. Zajęcia miały charakter zabawy naukowej, w trakcie której były dostarczane kontrolowane ilości wrażeń dotykowych, a uczniowie mieli dużo frajdy.

Pracę z Mówikiem zaprezentowała pani Monika – szkolny logopeda. Uczniowie, którzy na co dzień nie komunikują się werbalnie lub robią to w minimalnym stopniu, mieli okazję „do rozmów” z pomocą Mówika. Owe pogawędki dotyczyły wyglądu konia (jakiej maści jest klacz Bambi, ile ma nóg, uszu, co widzą dookoła). Zastanawiali się, czy koń biega szybko czy wolno. Wiadomo, iż potrzeba komunikowania się z otoczeniem bez wątpienia jest najważniejszą potrzebą psychiczną każdego człowieka. Dlatego, gdy mowa jest poważnie zaburzona, warto dziecku pomóc, stosując adekwatnie do jego potrzeb wspomagające lub alternatywne sposoby porozumiewania. Dla rodziców i nauczycieli również była niespodzianka. Każdy chętny mógł doświadczyć jak to jest „być na górze” i wykonywać ćwiczenia.

Dla niektórych okazało się to nie lada wyzwaniem. Jednak z całą pewnością możemy powiedzieć, że „Największe szczęście w świecie, leży na końskim grzbiecie” co potwierdzały uśmiechy na twarzach uczestników tych dużych i tych małych.

Na zakończenie zajęć, w ramach podziękowań za dobrą zabawę i naukę, uczniowie otrzymali uśmiechnięte lizakowe buźki, pyszne jabłuszka przyozdobione w kolorowe skarpetki, a chętni nakarmili Bambi marchewką, na którą z pewnością zasłużyła.

 

Galeria zdjęć: http://www.zssgebice.pl/index.php/galeria/zajcia-otwarte