Articles

2019 Językowy zawrót głowy

 

"Nie ma nic lepszego niż język, który jest łącznikiem życia społecznego,
kluczem do wiedzy, organem prawdy i rozsądku oraz modlitwy"
Ezop (VI w. p.n.e) bajkopisarz grecki
21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, określany także mianem Międzynarodowego Dnia Dziedzictwa Językowego. Ten dzień przypomina nam o roli i miejscu języka polskiego w życiu każdego Polaka. Żeby ładnie mówić o uczuciach, umiejętnie zaprezentować się przed publicznością, pięknie recytować wiersze, wreszcie po to, by skutecznie porozumiewać się z innymi, warto ćwiczyć poprawną wymowę. Takie ćwiczenia mogą zresztą sprawić uczniom wiele radości. Przekonali się o tym uczniowie naszej szkoły, którzy również przygotowali się do tego wydarzenia.
Na początek czworo uczniów zaprezentowało wzorcowe czytanie wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej pt.: „Mowa polska" pełnego szalonych rymów, wymagających językowego mistrzostwa, by nie potknąć się w trakcie czytania. Następnie powołano dwie drużyny, przed którymi pojawiły się zadania wymagające nie lada gimnastyki językowej. Były to m. in. konkurencje polegające na zaznaczeniu poprawności w pisowni, łamańce językowe, odgadnięcie wysłuchanej gwary językowej i zagadki. Uczniowie na ten dzień przygotowali również plakaty, które ozdobiły klasowe drzwi i których głównym przesłaniem było hasło W krainie języka polskiego. Na plakatach przedstawiono najczęściej popełniane przez Polaków błędy, zasady ortograficzne wraz z wyjątkami, alfabet, przysłowia polskie, najważniejszych poetów i pisarzy, a także plakaty mówiące „Stop wulgaryzmom!" Podczas dużej przerwy każdy mógł wziąć udział w konkursie przeprowadzonym przez Samorząd Uczniowski Na tropie kropki, odpowiadając na pytanie dotyczące języka polskiego.
Podsumowano również konkurs Ładnego pisania i wyłoniono laureatów:
I miejsce ex aequo dyplomy zajęli: Sandra Ottenbreit i Paweł Zastróżny
II miejsce: Weronika Urycka
III miejsce: Marek Nawrot
Każdy z nas zatem odpowiada za naukę języka polskiego i powinien zadbać o jego poprawność. Uczyć się nowych słów, ich znaczeń, a także poprawnie je pisać i wymawiać. Bo poprzez język budujemy swoją tożsamość, szukając odpowiedzi na pytanie, kim jesteśmy? Udział uczniów w takich konkurencjach miał przede wszystkim zachęcić wszystkich do obcowania ze słowem pisanym i tradycjami literackimi na co dzień, a rywalizacja miała jedynie skłonić uczniów, biorących w nich udział do podjęcia tego trudu. Wszyscy spisali się na medal.

 

  • polski_10_20190325_1153324320
  • polski_11_20190325_2017450984
  • polski_12_20190325_2026711545
  • polski_1_20190325_1079115804
  • polski_2_20190325_1218054301
  • polski_3_20190325_1481597018
  • polski_4_20190325_1972135916
  • polski_5_20190325_1015565699
  • polski_6_20190325_2098177261
  • polski_7_20190325_2037446097
  • polski_8_20190325_1007099687
  • polski_9_20190325_1262182954