Dzień patrona

 Zagrany suspens stał się doskonałą kanwą dla uczczenia 12-stej rocznicy nadania szkole imienia Kornela Makuszyńskiego i zaprezentowania współpracy z fundacją APJA oraz panią Katarzyną Baryczkowską.

Sensacyjny scenariusz, umożliwił przedstawienie efektów projektu „Otwarty Świat" podczas, którego dzieci i młodzież brały udział w zajęciach: żeglarskich (Kiekrz i Nakielno), wspinaczkowych, przyrodniczych (łączonych z zabawami wodnymi w czarnkowskiej Marinie), architektury ogrodowej (budowa ogrodu zmysłów), ogrodniczo-florystycznych, tworzenia makram, a także gospodarowania finansami. Gorące podziękowania za ich organizację i przygotowanie kierujemy do twórców fundacji - państwa Jagny i Przemysława Piechowiaków.

Kolaż 2 dzień patrona

Natomiast społeczna inicjatywa tegorocznego czerwcowego „I Czarnkowskiego Biegu Otwartych Serc", umożliwiła zebranie środków na zakup „interaktywnego dywanu", który przyczynił się i wciąż przyczynia do uatrakcyjnienia procesu rewalidacji uczniów i uczennic gębickiej Kornelówki. Za wspaniały pomysł i jego realizację dziękujemy pani Katarzynie Baryczkowskiej.

Podczas uroczystości rozstrzygnięto również facebook'owy konkurs na imiona dla nowych członków społeczności szkolnej, czyli małych kociąt. „Dziewczętom",
w podniosłej atmosferze, nadano charakteryzujące ich wygląd i usposobienie miana: „Jesień" i „Panda". Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy w mediach społecznościowych zamieszczali swoje propozycje imion.

kolaż dzień PatronaRozdanie wszystkim uczestnikom rogalików zakończyło pierwszą część uroczystości. Dzieci i zaproszeni goście rozeszli się wówczas po szkole na dalszą konsumpcję rocznicowych pyszności, jak zwykle nie zabrakło zupy dyniowej. Po krótkiej przerwie, wszyscy obecni, byli świadkami wspaniałego koncertu Piotra Bakala (twórcy, znanego miłośnikom letnich biwaków, przeboju „Lato z komarami") oraz Pawła Głowackiego, którym bardzo za występ dziękujemy!
Swoje podziękowania kierujemy również dla wszystkich zaproszonych gości z: organów samorządowych, współpracujących instytucji oraz bliskich nam placówek edukacyjno-wychowawczych, którzy w tym dniu zaszczycili nas swoją obecnością - bez Was obchody nie byłyby tak uroczyste.

sniadanie daje mocśniadane2

 

 Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania został zainicjowany w 2007 roku przez Komisarza Unii Europejskiej i Euro -Toques - organizację zrzeszającą szefów kuchni. Celem święta jest: promowanie zdrowego jedzenia wśród najmłodszych (i nie tylko), dobrych nawyków żywieniowych, spożywania regularnie posiłków oraz informowanie o konsekwencjach złej diety.
Dzień Zdrowego Jedzenia jest obchodzony na wiele sposobów. W niektórych krajach kucharze zapraszają młodzież do restauracji aby pokazać młodym ludziom czym jest zdrowe żywienie, prowadzą też warsztaty i zajęcia lekcyjne na temat zdrowej diety. Badania z 2010 roku pokazują, że około 40% uczniów i studentów rezygnuje ze spożycia śniadania.

sniadanie3

Rozpoczynanie dnia bez posiłku, bądź niejedzenie między lekcjami, źle wpływa na samopoczucie i koncentrację uczniów. Nauczyciele zaangażowani w akcję, organizują w klasach wspólne spożywanie śniadania, przygotowują kanapki lub przekąski z klasą w ramach zajęć lekcyjnych oraz uświadamiają wychowanków o roli śniadania w codziennej diecie.
W Polsce również powstały kampanie dotyczące dobrych nawyków żywieniowych. Jedną z nich jest Śniadanie Daje Moc, w której wzięliśmy udział. Ósmy listopada cała społeczność gębickiej Kornelówki rozpoczęła od praktycznych zajęć edukacyjnych poświęconych przygotowaniu zdrowych i pożywnych dodatków do porannych kanapek, oczywiście z ciemnego pieczywa, które podarowane przez piekarnię Sendal z Lubasza od wczesnego ranka pachniało smakowicie w głównym holu szkoły. Wszystkie przygotowane smakowitości zostały najpierw wyeksponowane na wspólnym stole w formie „szwedzkiego bufetu". Królowały, oczywiście warzywa w przeróżnych formach, od pięknie pokrojonych i przystrojonych, po różnego rodzaju pasty, dipy oraz koktajle. Pan Bartek przedstawił prezentację multimedialną na temat roli śniadania w oparciu o 10 zasad zdrowego odżywiania, skrupulatnie uzupełnianą niezbędną wiedzą, a zakończoną quizem podsumowującym zdobyte wiadomości. Uczniowie dowiedzieli się m. in. jak często należy jeść posiłki, z czego powinny się składać, jakie są rodzaje produktów nabiałowych
oraz dlaczego picie wody jest tak ważne dla naszego organizmu. Następnie każda z klas zaprezentowała własne wyroby, po czym wszyscy przystąpili do degustacji - to było bardzo obfite i niezwykle różnorodne śniadanie. Uczniowie nabrali doświadczeń praktycznych, które dodatkowo uzupełnili wiedzą na temat zasad zdrowego odżywiania. Samodzielnie dokonali wyboru komponując własny talerz, by w końcu wspólnie usiąść przy klasowym drugim śniadaniu.
Dzień Śniadanie Daje Moc był dla nas cenną lekcją zwiększającą świadomości na temat zdrowego odżywiania i roli śniadania w codziennym żywieniu.

 

 kolażbezpieczeństwo

31 października obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Bezpieczeństwa na Drodze.
Najmłodsi uczniowie wraz z panią Pauliną przygotowali interaktywną gazetkę pt. „Świeć przykładem – noś odblaski", która wywołała ciekawość i skupienie odbiorców. Natomiast panie Iza oraz Monika zaprezentowały film, który z zainteresowaniem oglądali nasi uczniowie. W czasie projekcji chętnie odpowiadali na pytania dotyczące zasad bezpieczeństwa na drodze. Wykazali się także wiedzą na temat znajomości znaków drogowych i bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię oraz poruszania się po drogach. Najaktywniejsi nagrodzeni zostali znaczkami i opaskami odblaskowymi. Natomiast uczniowie klasy IV otrzymali książeczki przygotowujące do zdobycia karty rowerowej.

2019 monika fąka

Wielu uczniów naszej szkoły doświadcza trudności w komunikowaniu się, nie potrafi zainicjować i podtrzymać rozmowy, ma trudność z wyrażeniem swoich potrzeb, problemy z rozumieniem kierowanych do nich komunikatów. W tej grupie znajdują się też uczniowie, którzy werbalnie komunikują się w ograniczonym zakresie lub w ogóle nie mówią. Dla tych uczniów stosujemy wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się – AAC.
Co to jest AAC ?

2019 AAC2019 AAC 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019 AAC 22019 ania 2

 

AAC (Augmentative and Alternative Communication) czyli alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się. To termin określający wszelkie działania, których celem jest pomoc w porozumiewaniu się osobom niemówiącym lub posługującym się mową w ograniczonym stopniu. Zamiast wypowiadanych słów i zdań mogą one używać znaków graficznych (piktogramów, obrazków, symboli), znaków manualnych (gestów) lub znaków przestrzenno-dotykowych (np. przedmiotów). Od 2007 roku październik jest Międzynarodowym Miesiącem AAC i jest celebrowany na całym Świecie.

2019 AAC 42019 AAC 5

 

Celem miesiąca jest szerzenie świadomości istnienia wielu różnych sposobów komunikowania się. W naszej szkole korzystamy z Piktogramów, Makatona (gesty i symbole), a także spora grupa uczniów korzysta z protezy mowy Mówik. Wszystko po to, żeby mogli dokonywać wyborów, podejmować decyzje, pytać, opowiadać, wyrażać myśli i uczucia – pokonywać bariery w porozumiewaniu się i stawać się niezależnymi.
Badania dowodzą, że wspomagające metody porozumiewania się nie hamują - a wręcz przeciwnie - wspierają rozwój mowy dzieci z zaburzeniami rozwoju, u których mowa nie rozwija się o czasie. Dzięki wczesnej interwencji AAC część z nich uczy się mówić, a w przypadku, kiedy mowa nie rozwinie się, mogą z powodzeniem wykorzystywać alternatywny sposób porozumiewania się.


2019 ACC

grupowe winieta

Wyjątkowość relacji nauczyciel – uczeń można było dostrzec w naszej szkole 14 października, kiedy w całej Polsce obchodzony jest Dzień Edukacji Narodowej, potocznie znany jako Dzień Nauczyciela. Od samego rana uczniowie składali swoim nauczycielom życzenia, ofiarując im kwiaty lub własnoręcznie wykonane laurki. Zwieńczeniem tego wyjątkowego dnia był uroczysty apel, który rozpoczęła pani dyrektor Alicja Kasperczak, witając wszystkich słowami tegorocznej polskiej noblistki Olgi Tokarczuk: „Nauczyciele są dla społeczeństw trampoliną do lepszego jutra. Kiedy są pełni pasji i energii, dostrzegą talenty w uczniach, będą ich wspierać i ciągnąć w górę, a wtedy może narodzić się siła, która pchnie świat do przodu. (...)" Za ową pasję i zaangażowanie dziękowała pani dyrektor nauczycielom, wręczając im nagrody i życząc ciągłej energii, by każdego dnia stawali się dla uczniów trampoliną do skoków po nową wiedzę i umiejętności.

nasze paniePo części oficjalnej przyszedł czas na zaprezentowanie talentów uczniów. W zabawnej scence przedstawili oni proces tworzenia wyjątkowego ucznia przez wyjątkowego nauczyciela. Pokazali, że pomimo mnogości i różnorodności składników, jakie dobierają pedagodzy, nie zawsze staje przed nimi poprawny, przykładny uczeń. Niekiedy tzw. efektem ubocznym są Śpiochy, Boligłówki, Wykrętnice, Zapominalscy i Ściągacze, ale tacy uczniowie też są potrzebni, by szkoła była wesoła, barwna i wyjątkowa!

colaż

Po życzeniach uczniowie obdarowali swoich pedagogów książeczkami zatytułowanymi „Wyjątkowemu nauczycielowi", w których każda pani i każdy pan znajdzie sentencję o sobie i swojej pracy.
W finalnej piosence brać uczniowska dziękowała nauczycielom słowami: Pedagodzy uczą nas. Dzięki im składamy. Życzenia śpiewamy. Sto lat życząc zawsze Wam!

 

Podczas uroczystości pożegnaliśmy także naszych absolwentów, którzy uświetnili nasze spotkanie przepięknie zatańczonym polonezem, poezją i piosenką. Wprowadzili nas w nastrój refleksji i zadumy nad wspólnie spędzonym czasem.

Tegoroczne zakończenie roku szklonego to również czas podziękowania za 12 lat pracy na stanowisku wicedyrektora pani Izabeli Rybarczyk. Dziękujemy i życzymy wielu sukcesów na kolejnych etapach życia osobistego i zawodowego.

pozegnanie p.Izy