19 września 2014 roku odbył się II Jesienny Rajd Rodzinny. Tym razem wybraliśmy ciekawe przyrodniczo otoczenie - okolice Nadleśnictwa Sarbia, gdzie rodzice wraz z dziećmi, dyrekcja i nauczyciele z rodzinami zostali powitani przez pana Nadleśniczego Macieja Strawę sygnałem myśliwskim „Zbiórka”.

Następnie wszyscy zostali zaproszeni do pięknie odrestaurowanych budynków siedziby Nadleśnictwa. Zobaczyliśmy m.in. salę posiedzeń ze ścianą trofeów myśliwskich, salę pamięci i salę edukacyjną. Szczególną uwagę zwróciliśmy na tablicę pamiątkową, poświęconą założycielowi tegoż miejsca Franciszkowi Piaskowi. Budynki administracji leśnej otacza zabytkowy park z niezwykłymi okazami starych drzew. To piękne i bogate przyrodniczo otoczenie, stwarza warunki nie tylko do odpoczynku, ale też niezwykłej edukacji leśnej dla osób w każdym wieku. Jako uczestnicy rajdu mieliśmy do wyboru trzy leśne ścieżki edukacyjne. Stosownie do możliwości i sił, rozpiętej wiekowo grupy, wybraliśmy opcję spaceru relaksującego, który umożliwił zapozawanie się z informacjami zawartymi na tablicach edukacyjnych dotyczących flory i fauny lasu. Najmłodsi pokanywali trasę rowerami.

Po wspólnym wędrowaniu uczestnicy rajdu zostali zaproszeni do biesiadowania i smakowania ziemniaków z ogniska wraz ze zdrowymi sałatkami. Najmłodsi spędzali aktywnie czas na leśnym placu zabaw edukacyjnych.

Ostatnim, podsumowującym, punktem spotkania był quiz przyrodniczy, podczas którego zwycięzcy otrzymali nagrody - książki i gry planszowe, a pozostali uczestnicy pamiątkowe foldery Nadleśnictwa Sarbia.

Ciepła i słoneczna pogodna oraz piękne otoczenie lasu sprawiły, że zrelaksowani i zadowoleni wyraziliśmy chęć i potrzebę kontynuacji tego typu spotkń oraz propagowania aktywnych form rodzinnego wypoczynku. Tak więc do zobaczenia na innych leśnych ścieżkach.

Organizatorzy:
Zespół ds. Szkoły Promującej Zdrowie


 

10 czerwca 2014 r. odbyła się wycieczka szkolna najmłodszych uczniów naszej szkoły. Tym razem wybraliśmy się do Parku Gigaowadów w Lubnicy koło Okonka. Pani przewodnik oprowadziła nas po ścieżce, przy której znajdowały się modele gigaowadów, żywe okazy mogliśmy oglądać w ekspozycji podczas obiadu w restauracji. Ku zdziwieniu opiekunów nasi podopieczni nie okazywali strachu przed owadami w przeciwieństwie, co do niektórych opiekunek. Była to dla nas ciekawa lekcja przyrody, dzięki której poznaliśmy różnorodność naszej fauny, bogaty świat tych istot oraz ich rolę w przyrodzie i gospodarce człowieka, a nie tylko cechy odstraszające niektórych owadów.

Początek wycieczki był bardzo edukacyjny, ale przyszedł czas i na zabawę, a było w czym wybierać. Najpierw w wielkiej piaskownicy bawiliśmy się w poszukiwaczy płaskorzeźb owadów. W tym działaniu najbardziej wytrwała była pani Ewa Bals, która pomogła wykopać owady wszystkim swoim uczniom. Na dużym placu zabaw czekały na nas inne atrakcje: dmuchańce, mini park linowy, gokardy, trampolina. Największym powodzeniem w ten upalny dzień cieszył się basen z łódkami. Nawet Jakub pokonał swoje lęki i popłynął łódką, a pani Edyta Szostak zabrała na przejażdżkę wodną Agatkę. Chłopcy mogli sprawdzić swoje umiejętności w strzelaniu z łuku, a dziewczynki oczywiście chętnie poddały sie malowaniu twarzy przez Pocahontas.

Wszyscy bawiliśmy się wyśmienicie i dlatego bardzo serdecznie dziękujemy naszym niezawodnym sponsorom: Nadleśnictwu Sarbia oraz Nadleśnictwu Podanin.

Izabela Strawa


 

W sobotę 17. 05. 2014 r., z inicjatywy rodziców, odbył się II Rajd Rodzinny, którego głównym celem było propagowanie zdrowego stylu życia. Na miejsce spotkania wybrano plażę nad jeziorem w Lubaszu. Uczestniczący w rajdzie nauczyciele i rodzice uczniów wraz z całymi rodzinami przemierzyli trasę ścieżki edukacyjnej brzegami Jeziora Dużego, aż do miejsca, zwanego Sławienkiem. Długość trasy spacerowej liczy ponad 1600 metrów. Teren wokół jeziora ze względu na piękno przyrody stanowi uatrakcyjnienie bazy turystycznej gminy Lubasz i miejsce wypoczynku dla mieszkańców i licznych turystów.

Grupa aktywnych spacerowiczów wyruszyła o godz. 11.15. Ze względu na uczestnictwo zarówno dzieci jak i dorosłych, tempo marszruty dopasowano do najmłodszych. Dla nich też, sponsorzy zapewnili zdrowe lizaki i wodę, których skład pełen witamin, węglowodanów i minerałów pomagał znaleźć energię do dalszego wysiłku. W trakcie marszu podziwiano piękno przyrody otaczającego lasu. Z informacji na tablicach edukacyjnych, zamieszczonych wzdłuż ścieżki, zainteresowani mogli wyczytać wiele ciekawostek na temat roślin i zwierząt występujących na tym terenie. Odpoczynek na Sławienku dał możliwość cieszyć się czystością powietrza, które dodatkowo wspomaga dobre samopoczucie, zarówno fizyczne jak i psychiczne.

Wspólne przebywanie na łonie przyrody pozwoliło na luźne rozmowy na bieżące tematy z życia szkoły i nie tylko... Po krótkiej przerwie wyruszono w drogę powrotną. W miejscu, z którego rozpoczęto rajd, czekało na uczestników marszu ognisko. Wędrówka i świeże powietrze wzmogły apetyt i zbożowe ciasteczka, przygotowane przez rodziców i nauczycieli, znikały z kosmicznym przyspieszeniem.

Wspólnie spędzony czas mijał w doskonałej atmosferze dzięki zaangażowaniu uczestników i sprzyjającej pogodzie. Wszyscy byli zgodni w przekonaniu, że w przyszłości warto organizować podobne spotkania, na które już dziś zapraszamy.

Organizatorzy

 

 

13 maja br. wybraliśmy się do stolarni w Sarbi. Uczniowie klas I i II gimnazjum oraz kl. II szkoły przysposabiającej do pracy w ramach zajęć technicznych mogli wraz z opiekunami Anną Kozera-Korczyc, Moniką Standio i Grzegorzem Rączką zapoznać się ze specyfiką pracy stolarzy tam pracujących. Właściciel firmy pan Kazimierz Dominiak oprowadził nas po hali, w której etapami wykonuje się różny asortyment meblarski np. meble kuchenne, szafy wnękowe, meble biurowe. Omawiając kolejne stanowiska, zaprezentował działanie poszczególnych maszyn specjalistycznych i urządzeń, które zaciekawiły nas funkcjonowaniem i przeznaczeniem. Dowiedzieliśmy się również, że materiałem wykorzystywanym do produkcji mebli jest płyta wiórowa lub tzw. płyta MDF.

W podziękowaniu za możliwość zwiedzenia stolarni i poznania pracy stolarskiej ?od podszewki? jedna z uczennic wręczyła panu Kazimierzowi Dominiakowi symboliczny prezent ? anioła z drewna ? ozdobę wykonaną przez uczniów na zajęciach rękodzieła artystycznego.

Monika Standio

 

W związku z istniejącym problemem wymierania pszczół i konsekwencjami jakie to zjawisko powoduje w przyrodzie oraz dla człowieka postanowiliśmy przyłączyć się do Akademii Przyjaciół Pszczół. Proponowane materiały edukacyjne zainspirowały nas do podjęcia różnych działań wzbogacających wiedzę naszych uczniów i podniesienia ich świadomości na ten temat.

Nasi najmłodsi uczniowie w klasach I-III zapoznali się z budową pszczoły i ula, mieli okazję zobaczyć naturalny okaz pszczoły pod lupą, dowiedzieli się, jaka rolę pełni  pszczelarz. Poprzez udział w różnych zabawach  doświadczyli tego, jak wygląda praca pszczół, a wykonane domki umieścili w zacisznym miejscu nieopodal szkoły.

Natomiast uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym z klasy VI na zajęciach z techniki wykonali plastry miodu z papieru, kolorowali rysunki konturowe pszczół oraz wykonali pszczoły z brystolu, którymi ozdobili klasę. W sali lekcyjnej umieszczono gazetkę ścienną z informacjami na temat budowy pszczół ,ich znaczenia w przyrodzie oraz środowiska  życia.

W ramach lekcji przyrody w klasach IV i V zrealizowano następujące zadania: wykonano plakaty na temat: ?Pszczoła nie jedno ma imię?. Zapoznano się z budową pszczół i życiem w ich naturalnym środowisku. Uczniowie opracowali Honorowy Kodeks Przyjaciół Pszczół, który umieścili na klasowej gazetce. W szkolnym ogródku powiesili domki dla owadów, które wcześniej wykonali.

8 kwietnia zorganizowano wycieczkę do pasieki w Jędrzejewie. Nasi wychowankowie mieli okazję zaobserwować pierwsze wyloty pszczół z ula na kwitnące już śliwy. Właściciel pasieki ?pszczelarz omówił szczegółowo etapy życia owadów i różne rodzaje kwiatów rosnące w jego ogrodzie. Miłą niespodzianką było poczęstowanie uczestników wycieczki ciastem wypiekanym na miodzie i twarogiem polanym miodem z dzbanuszka oraz otrzymanie słoiczka miodu, figurek z wosku pszczelego i nasion roślin miododajnych, które będziemy mogli wysiać w pobliżu wykonanych domków dla pszczół.

Uwieńczeniem całego projektu było zorganizowanie uroczystości szkolnej pod hasłem: ?Co by było gdyby nie było pszczół??. Zaproszono zaprzyjaźnionego pszczelarza, który jeszcze raz w szerszym gronie opowiedział o swojej pasji. Była to doskonała okazja, aby nasz gość odpowiedział na pytania, które padły z ust naszych uczniów. Podsumowując całą wiedzę dotyczącą znaczenia pszczół w ekosystemie najmłodsi uczniowie wspólnie z nauczycielami wystąpili w przedstawieniu pt. ?Co by było, gdyby nie było pszczół??. Na zakończenie spotkania uczniowie skosztowali babeczki na modzie upieczone przez dzieci z klas I-III wraz z wychowawczynią. Dotychczasowe zainteresowanie się tematem sprawiło, że będziemy kontynuować działania na rzecz pomagania pszczołom, które jak się dowiedzieliśmy są bardzo ważne i pożyteczne.

 

 

26 lutego 2014 roku grupa 40 "Rozbójników" z gębickiej Kornelówki pod czujnym okiem swych hersztów - nauczycielek zawitała w gościnne progi czarnkowskiego Kina Światowid, by przeżyć przygodę rodem z baśni z Tysiąca i Jednej nocy.

Historia o zaczarowanej grocie, zwanej Sezamem, skrywającej niezwykły skarb czterdziestu rozbójników, to jedna z najciekawczych baśni z Tysiąca i Jednej Nocy.

Opowieści pięknej Szeherezady do dzisiaj wzbudzają dreszcz emocji, oczarowują, bawią i wzruszają najmłodszą widownię. Adaptacja baśni przygotowana przez Teatr Współczesny w Krakowie pokazała niezwykłą historię dwóch braci: chytrego i tajemniczego Kasima oraz dobrodusznego Ali Baby, zakochanego w przepięknej księżniczce.

W tej wspaniałej baśniowej krainie, gdzie nieprzebrane skarby Sezamu są na wyciągnięcie ręki, a potężne duchy pomagają bohaterom przezwyciężyć przeciwności losu, rozgrywa się odwieczna walka dobra ze złem.

Ciekawy i śmieszny scenariusz, oryginalna scenografia, kolorowe kostiumy i wyjątkowe efekty specjalne już od początku porwały widownię w ekscytujący wir wydarzeń. Podczas przedstawienia dzieci mogły przekonać się, że nawet największe skarby Sezamu są niczym wobec skarbu przyjaźni i miłości.

Wszyscy bardzo zadowoleni wróciliśmy z przedstawienia. Już dawno nie mieliśmy okazji uczestniczyć w tak dobrym spektaklu.

Danuta Szcześniak (pedagog)